Kary i nagrody – dlaczego są nieskuteczne?
Mechanizm kar i nagród od lat uznawany jest za element motywacji. Szczególnie chętnie stosuje się go wobec dzieci, ale zdecydowanie nieobcy jest także dorosłym, np. w środowisku zawodowym.
Czy rzeczywiście można uznać go za środek motywacyjny? I tak i nie. Zwolennicy podziału motywacji na tą wewnętrzną i zewnętrzną powiedzą, że kary i nagrody to świetny przykład bodźców zewnętrznych. Przeciwnicy tego podziału, kategorycznie odrzucają wpływ „kija i marchewki” na motywację.
Faktem jest, że kary i nagrody to najpopularniejszy sposób oddziaływania na ludzi i „zachęcania” ich do oczekiwanego przez nas działania. Czy powszechność tej metody, oznacza również jej skuteczność?
Mechanizm psychologiczny stojący za karami i nagrodami
Dlaczego kary i nagrody odnoszą jakikolwiek efekt? Ponieważ opierają się o jeden z najbardziej podstawowych mechanizmów psychologicznych, czyli warunkowanie.
Człowiek wystawiany na konkretny bodziec (karę bądź nagrodę) uczy się, że jego określone zachowanie wpływa na reakcję otoczenia.
Np. jeśli pracownik jest skrupulatnie rozliczany z każdej minuty przerwy (np. na wyjście do toalety) przez szefa, uczy się, żeby wstrzymywać swoje naturalne potrzeby. Gdyby na tym zdaniu można było postawić kropkę, rzeczywiście niektórzy uznaliby to za sukces., ALE… w praktyce ten sam pracownik wstrzymuje swoje naturalne potrzeby tylko, jeśli szef jest w zasięgu wzroku. Jeśli natomiast np. szef jest na urlopie, z dużym prawdopodobieństwem pracownik nie tylko będzie spokojnie zaspokajał swoje naturalne potrzeby, ale chętniej spędzi czas również na innych czynnościach np. plotkach działowych. Wszystko w myśl zasady: kota nie ma, myszy harcują.
Z kolei, gdyby ten sam pracownik otrzymywał bonus finansowy za jak najkrótszy czas spędzany na przerwach, nauczyłby się załatwiać swoje naturalne potrzeby w bardzo krótkim czasie, ALE tylko dopóki otrzymywałby regularne bonusy. W przeciwnym wypadku poczułby się oszukany i niesprawiedliwie potraktowany przez pracodawcę, a czas przerw nagle drastycznie by się wydłużył.
Jakie mechanizmy psychologiczne działają u ludzi, gdy są karani bądź nagradzani?
Kiedy człowiek spotyka się z karą bardzo często w tle pojawiają mu się przekonania, że:
Kary wydają się bardzo proste do zrozumienia. Zdziwienie pojawia się, gdy na tej samej szali nieskuteczności stawiamy nagrody. Co zatem pojawia się na poziomie przekonań osoby nagradzanej?:
Powyższe przykłady to oczywiście pewne uproszczenie szeroko opisywanych teorii psychologicznych, ale najważniejsze jest zapamiętanie ich sensu i intencji.
Jeśli chcemy oddziaływać na ludzi skutecznie warto sięgnąć do ich motywacji wewnętrznej, która nie działa w odpowiedzi na dostarczane przez innych bodźce, a która wynika z własnych dążeń i poszukiwania życiowej satysfakcji. Pomaga w tym m.in. Reiss Motivation Profile, a o konkretach napiszę niebawem.
Pingback: System Nagradzania I Karania Pracowników | Zasady Tworzenia Systemów Wynagrodzeń - Jak Usamodzielnić Pracowników: 모든 답변()
Pingback: Top 38 System Nagradzania I Karania Pracowników The 164 Top Answers()