Rozmowy kwalifikacyjne już nie tylko tradycyjnie „oko w oko”

Dynamicznie rozwijający się rynek technologii, a także nowe trendy w rekrutacji sprzyjają coraz częstszym rozmowom za pośrednictwem telefonu, czy skype. Choć zwykle nie prowadzi się tak całościowych procesów, to coraz częściej na jeden z etapów wybiera się właśnie komunikację zapośredniczoną. Jak przygotować się do tego typu rozmów, o czym warto pamiętać używając telefonu, czy komputera do prowadzenia biznesowych rozmów?

Telefoniczny savoir vivre

Rzadko zdarzają się sytuację, że kontakt telefoniczny z rekruterem inicjowany jest przez kandydata. Wręcz odwrotnie, to osoby poszukujące pracy najczęściej odbierają połączenia od przedstawicieli firm. Jakie standardy powinny towarzyszyć obu stronom tej komunikacji, by przebiegała ona efektywnie i profesjonalnie?

Dzwoniący do Ciebie rekruter powinien:

Przedstawić się i powiedzieć w imieniu, jakiej firmy dzwoni;
Upewnić się, czy rozmawia z właściwą osobą;
Zapytać Cię, czy nadal interesuje Cię oferta pracy;
Zapytać Cię, czy możesz teraz rozmawiać (+ przedstawić pokrótce temat rozmowy);
Na zakończenie podsumować najważniejsze kwestie;
Jeśli rozmowa dotyczyła umówienia spotkania „na żywo”, po rozmowie dobrą praktyką ze strony rekrutera jest wysłanie podsumowania w formie smsa bądź maila.

Jako osoba odbierająca telefon, dobrze jeśli:

 Użyjesz formy grzecznościowej + dodasz swoje imię i nazwisko np. Dzień dobry, Izabela Pawlak. „Halo?”, czy „Tak?” jako forma „przywitania” nie jest najkorzystniejsza;
 Nie mogąc rozmawiać poinformujesz o tym rekrutera, wskazując termin, w jakim można się z Tobą kontaktować bądź powiesz, że postarasz się oddzwonić o np. godzinie 15;
 Znajdziesz spokojne, ciche miejsce pozwalające na swobodną rozmowę;
 Skupisz się na rozmowie z rekruterem, starając się zachować spójność przekazywanych informacji z tymi, które masz umieszczone w CV;
 Na zakończenie wywołasz pozytywne wrażenie, żegnając się entuzjastycznie np. Bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę. Życzę miłego dnia, do usłyszenia.

W związku ze specyfiką kontaktu telefonicznego, faktem, że często występują tu trudności techniczne oraz te związane z koncentracją uwagi, warto by obie strony stosowały poniższe zasady:

 Mów wolniej niż zazwyczaj;
 Mów głośniej niż zazwyczaj;
 Staraj się by Twoja mowa była maksymalnie wyraźna;
 Uśmiechaj się (to naprawdę słychać w słuchawce!).

Rozmowa na skypie – garść przydatnych wskazówek

Coraz częściej, szczególnie w przypadku „rekrutacji międzymiastowych”, na pierwszy etap rekrutacji wybierany jest skype (bądź inny, przeznaczony do telekonferencji program). Sama miałam już okazję brać kilkukrotnie udział w podobnych spotkaniach i uważam je za równie efektywne, jak te osobiste.

Warto jednak pamiętać o kilku istotnych aspektach:

 Sprawdź techniczne ustawienia komputera oraz przygotowanie sprzętu, tak by nic nie zakłócało kontaktu live;
 Dopracuj kadr i ustawienia kamery, znajdź dobre miejsce do rozmowy, zadbaj o odpowiednie tło i oświetlenie;
 Ubierz się raczej na jasno. Ciemne kolory, mogą źle współpracować z kamerą, gorzej działając na przekaz wizualny;
 Dostosuj głos do Twojego mikrofonu, zrób kilka prób, sprawdzając jak dobrze Cię słychać;
 Poćwicz patrzenie w kamerę! Wiem, że nie jest to łatwe i intuicyjne, ale by Twój rozmówca miał wrażenie „utrzymywania kontaktu wzrokowego” Ty musisz patrzeć się w oko kamery, a nie np. na okienko z wizerunkiem rekrutera.

Ponadto dzięki kontaktowi za pośrednictwem skypa możesz pokazać się także ze strony bardziej praktycznej. W zależności od branży, jaką reprezentujesz możesz domyślić się choćby części pytań, jaki padną podczas rozmowy. Jeśli na jakieś z nich możesz odpowiedzieć „w działaniu” skorzystaj z tego i pokaż coś swojemu rozmówcy np. poprzez opcję udostępniania ekranu. Np. Jeśli zajmujesz się grafiką komputerową, możesz przygotować kilka swoich projektów, które pokażesz rekruterowi podczas waszej sesji. Wykorzystaj technologię!

Nowoczesne formy rekrutacji będą się z roku na rok rozwijały. Już testowane są np. facebookowe boty, w ramach pierwszego kontaktu z kandydatem i zadawania mu wstępnych pytań oraz informowania o najważniejszych warunkach pracy. Kto wie, jakie będą kolejne kroki?

Bądź na bieżąco i… nie bój się takich kontaktów. Wykorzystaj je dla osiągania swoich celów, przemyśl najlepszą dla Ciebie taktykę i działaj!